Uncategorized

DE TIO BÄSTA METODER SOM FOTBOLLTRÄNARE FÖR UNGDOMAR FÖRSTÅR ​​SINA LAG

10) Repa för mycket.

En del av dessa underpresterande team höll på att tävla under halva träningen och gjorde inte ett enda pass-och-frys- eller fågel-hund-rep.

9) För mycket konditionering.

De flesta av dessa lag spenderade 25 % till 40 % av sin träningstid på konditionsövningar utan fotboll. Dessa fotbollsungdomslag skulle ha varit jättebra om de hade tävlat i en terrängträff eller armhävningstävling, men när det gällde att spela fotboll blev de krossade varje vecka.

8) Dåliga defensiva system.

Dessa lag använde defensiva system utformade för att stoppa collegefotbollsbrott och college- eller proffsspelare, inte ungdomsfotbollsspel eller brott och ungdomsfotbollsspelare. Låt oss inte ens komma igång med de som har minimiregler och hur deras försvar sällan tillgodoser dessa spelares spel i försvaret i situationer där de kan utföra och ge lagvärde på varje snap.

7) Skyller på barnen.

Tränarna skyllde på barnens bristande “ansträngning” eller talang för lagens bristande framgång. Många av dessa tränare var “gräset är grönare” killar. Tränare som tror att de måste ha den bästa talangen eller storleken för att tävla. All brist på framgång tillskrevs att det var en “Jimmies och Joes”-situation där deras lag kom ut “osportsligt”. Sällan tog någon av dessa tränare personligt ansvar för lagets bristande framgång. Det är alltid barnen, domarna, vädret, rasterna, spelaren som är sjuk, det andra laget, fusk, hunden som äter läxorna, bla bla bla.

6) Brist på coaching.

Medan en typisk ungdomsfotbollstränare lägger ner mellan 110-160 timmar per säsong enbart på träning, resor och speltid, spenderar många inte en enda timme på att undersöka hur man kan bli en bättre fotbollstränare för ungdomar. Färre än 15 % av ungdomstränare köper någonsin träningsmaterial. När dessa coacher testades på coachningsmaterial hade de flesta ingen aning om att dessa material fanns och ägde inget. Den andra varianten av tränare skrattade bort det som om de visste allt de behövde veta och brydde sig inte om att äga något, trots lagets konsekventa brist på framgång.

5) Silly Playbook.

Dessa tränares böcker såg ofta ut som de 25 bästa pjäserna (eller fler) tränaren hade sett på TV på lördagar och söndagar. Det fanns ingen seriebas för dessa brott. De flesta sporter var fristående och var ofta ihopkopplade med en mängd olika formationer. Andra brott inkluderade de som inte hade någon chans att lyckas om inte deras lag hade monopol på de bästa talangerna i sina respektive ligor. Dessa förseelser passade inte talangen eller åldersgruppen för respektive lag. Spelböckerna var ofta över 40-50 pjäser, varav inget utrymme var perfekt utfört.

4) Obefintligt blockeringssystem

Det var blockeringssystem som antingen var obefintliga eller dåligt coachade. “Blockera killen från dig” verkade vara det primära tillvägagångssättet, men det är inte ett blockeringsschema eller en regel. Inget av dessa lag skulle dra ner, blockera, dubbla lag, fälla eller ens korsblockera. Blockering var inte en prioritet och tilldelades bara ibland huvudtränaren.

3) Undervisar inte med Progressions.

Många av dessa tränare hade spelat fotboll men behövde lära sig att överföra sina kunskaper till sina spelare. I slutändan spelar det ingen roll vad tränarna vet. Det spelar roll vad spelarna vet. Dessa tränare behövde lära sig hur man lär ut en progression och försökte ofta lära ut tekniker som en genomsnittlig fotbollsspelare för ungdomar skulle ha mycket små chanser att utföra konsekvent bra, även om de förbereddes på rätt sätt.

2) Att lära ut tekniker som är olämpliga för ålder.

Många ungdomsfotbollstränare har ännu inte lärt sig vad genomsnittliga barn i vissa åldersgrupper kan och inte kan göra. Många tränare blir frustrerade eftersom den genomsnittliga ungdomsspelaren inte kan göra vad tränaren gjorde i gymnasiet vid 18 års ålder med nio års spelerfarenhet under bältet, för att inte tala om kroppsmognaden och träningsschemat året runt som de flesta gymnasieelever gör nu. Andra (mycket få) underskattar vad som kan göras. Ja, vid 8-10 års ålder kan barn dra, fånga, kasta korta pass på löpningen och spela zonförsvar, men de kan inte kasta 20-yard outs eller nå block nio tekniska defensiva ändar.

1) Mycket dåligt “designade” metoder/dåliga prioriteringar.

För mycket stående och i ett tempo som får en snigel att se ut som en Indy 500-bil på tävlingsdagen. Inte konstigt att barnen är uttråkade och ser ut som om de inte har tränat så mycket. De slösade bort det mesta av träningen med betydande klyftor mellan övningar, reps och allt. Dåligt planerade och dåligt genomförda procedurer som verkar lägga en premie på att slösa tid. Betona och spendera värdefull tid på icke-kritiska oklara faktorer istället för att koncentrera sig på att fullända de kritiska framgångsfaktorerna för att utveckla fotbollslag och spelare för ungdomar. Istället för att fullända tekniker, hålla spelare ansvariga för perfekt design, fullända system och utveckla spelare, spenderas tid någon annanstans eller slösas bort i onödan.

Vänligen bli inte förolämpad om du gör någon av dessa saker. Jag känner till den här listan så väl eftersom jag observerade underpresterande team som gjorde alla dessa saker. Jag gjorde mig skyldig till att göra dem själv tills jag såg ljuset för åtta säsonger sedan.

Dave Cisar-

Med över 15 års praktisk erfarenhet som ungdomstränare har Dave utvecklat en detaljerad systematisk metod för att utveckla ungdomsspelare och lag. Hittills använder hans lag detta system och har vunnit 97 % av sina matcher i 5 olika ligor.

You may also like...